Begroting 2019

Programmaplan

Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen

Resultaat 1:

Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen.

Bedrijfsloket
De Adviseur Economie & Ondernemen geeft invulling aan het bedrijfsloket om de vraag van de ondernemers te kanaliseren en gecoördineerd te beantwoorden.

Bedrijfsregelingen
Binnen onze gemeente bestaan twee fondsen die actief worden ingezet.
a. Ondernemersfonds: dit fonds wordt ingezet voor start ups en om de collectiviteit onder ondernemers te bevorderen of te vergroten.
b. Innovatiefonds: initiatieven van bedrijven en organisaties hebben op het gebied van innovatieve ontwikkelingen behoefte aan financiële ondersteuning. In dat geval kan een beroep worden gedaan op dit innovatiefonds.

Specifieke activiteiten in 2019

1

Het centrale aanspreekpunt blijven voor ondernemers binnen de gemeente.

2

Extern gerichte rol en proactief contact zoeken met ondernemers.
Treedt op als relatiebeheerder en door intensief contact te onderhouden met individuele bedrijven en inzicht te krijgen in wat er speelt bij ondernemers. Tijdens een bedrijfsbezoek ligt het accent niet alleen op het verstrekken van informatie over gemeentelijk beleid, maar ook op het verkrijgen van informatie van ondernemers, zodat het beleid kan profiteren van de kennis van ondernemers.

3

Individuele bedrijfsbezoeken afleggen of in interactie treden met groepen ondernemers of overkoepelende organisaties die de belangen van ondernemers behartigen.
De gemeente krijgt hierdoor een goed overzicht van wat er onder bedrijven in een bepaalde sector leeft en kan gericht invulling geven aan verzoeken van groepen ondernemers. Deze netwerken kunnen ook gebruikt worden om nieuw gemeentelijk beleid te toetsen bij de doelgroep.

4

Meedenken met ondernemers.
Om goed mee te kunnen denken met ondernemers, dient de gemeente kennis en inzicht te hebben in het functioneren van het bedrijfsleven en de economische ontwikkeling op lokaal niveau. De medewerker die bedrijfsbezoeken aflegt, moet de gemeente goed kunnen verkopen en signalen van ondernemers terugkoppelen naar de gemeentelijke organisatie.

5

Intern een passieve rol.
Dat wil zeggen, vragen van ondernemers aannemen, zelf beantwoorden of de ondernemers doorverwijzen naar de juiste afdeling. Bij de inkomende vraag dienen hoofd- en bijzaken te worden onderscheiden en dient er oog te zijn voor de diverse belangen.

6

Goed overzicht te hebben van de interne processen.
Een klantgerichte houding gedurende het proces impliceert het denken in termen van oplossingen en deze vertalen naar activiteiten in de gemeentelijke organisatie. Afspraken worden nagekomen en er is oog voor de lange termijn-relatie met de ondernemer en het behalen van resultaat.

7

Inzetten van ondernemers- en innovatiefonds.